Πολλές φορές έχω αναρωτηθεί για την ανάγκη του ανθρώπου να εκφραστεί μέσω της τέχνης, αλλά και για τους τρόπους που αυτός μετέρχεται, προσπαθώντας να εκφραστεί μέσω αυτής.
Σε πολλούς ανθρώπους υπάρχει έντονα ριζωμένη η αντίληψη ότι η τέχνη οφείλει να έχει κοινωνικό ρόλο, ότι έχει κατά βάση χρηστική σημασία, οφείλει να εμπνέει κοινωνικές ομάδες, να υποδεικνύει δρόμους και μονοπάτια για την υλοποίηση στόχων και συλλογικών οραμάτων και επομένως οφείλει να έχει ως στόχο της την κοινωνία την ίδια και τους προβληματισμούς της, παραβλέποντας ενδεχομένως ότι η τέχνη λειτουργεί βασικά ως ένα παράθυρο που ανοίγει και αποκαλύπτει τους μοναχικούς συλλογισμούς του δημιουργού, αποκαλύπτει κατά βάση την ανάγκη του ανθρώπου για επικοινωνία και ελεύθερη έκφραση, την ανάγκη να ελαφρύνει από τα βαριά καθημερινά του φορτία. Η τέχνη δεν μπορεί να απαλλαγεί από την υποκειμενική κρίση του δημιουργού, από τον εγωισμό και την ματαιοδοξία του, την ανάγκη του να δημιουργήσει ενδεχομένως ένα έργο οπτικά καλαίσθητο, αν και η ίδια η έννοια της καλαισθησίας επιδέχεται πολύ κουβέντα.
Έχοντας ξεπεράσει το στάδιο εκείνων των παρωχημένων προβληματισμών σχετικά με την αναγκαιότητα ύπαρξης της λεγόμενης στρατευμένης τέχνης, έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι καμία μορφή τέχνης δεν είναι άσκοπη και ανώφελη κι ότι η τέχνη δεν μπορεί να λειτουργήσει ως μισθοφόρος που θα αγωνιστεί στο μέτωπο, ούτε επίσης να αποτελέσει μια εξεζητημένη ενασχόληση σαλονάτων αστών, απλά πιστεύω ότι αποτελεί την ανάγκη του ανθρώπου να αφηγηθεί όσα δεν είναι εύκολα και με λογικό τρόπο περιγράψιμα, χωρίς περαιτέρω σκοπιμότητες και μεθοδεύσεις, χωρίς να ξεκινά εξ αρχής με την πρόθεση να αποδείξει το ένα ή το άλλο.
Αφορμή για την εισαγωγή αυτή, αλλά και για το συγκεκριμένο post, αποτελεί η έκθεση ζωγραφικής του διάσημου Κολομβιανού ζωγράφου Fernando Botero, η οποία σε λίγες μέρες και μετά από 4 περίπου μήνες, ολοκληρώνεται στην Εθνική Πινακοθήκη.
Χωρίς καμία πρόθεση να ερμηνεύσω τον δημιουργό, απλά ορμώμενος από την τρομακτική δύναμη του έργου του αλλά κι από την ανάγκη ενός καθημερινού ανθρώπου να εκφράσει το θαυμασμό του απέναντι στην ομορφιά που αποπνέουν τα δημιουργήματά του, πιστεύω ότι ο Botero καταφέρνει να εκφράσει και τις δύο τάσεις, να δημιουργήσει δηλαδή έργα τα οποία βλέπουν την κοινωνία κατάματα, χρησιμοποιώντας την εκφραστική δύναμη του σαρκασμού και της κριτικής, αλλά παράλληλα να δημιουργήσει, μέσα από μια έντονα ανθρωποκεντρική αντίληψη - χρησιμοποιώντας φιγούρες υπερτροφικές και φαινομενικά δυσκίνητες - έργα στα οποία η χαρά της ζωής, η αισιοδοξία, η ελπίδα, η παιδικότητα σκάνε σαν βόμβες μεγατόνων μπροστά στα μάτια μας και μας παρασύρουν χωρίς καμία πρόθεση εντυπωσιασμού.
Για λίγες ακόμα μέρες (23/9 η έκθεση ολοκληρώνεται), στην Εθνική Πινακοθήκη.
6 σχόλια:
Μεγάλος καλλιτέχνης. Με εξαιρετική δύναμη.
Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου.
Πήγες στην έκθεση; σε ρωτάω γιατί ξέρω ότι σε ενδιαφέρουν τα εικαστικά.
Αλήθεια, χαθήκαμε, pourquoi mon ami?
Σε έχει ρουφήξει η δουλειά; Εμένα πάντως με έχει καταπιεί!
Η τέχνη δεν μπάινει σε καλούπια, δεν οφείλει ουδέν, γι'αυτό και είναι "τέχνη". Ο δημιουργός φιλοτεχνεί για την δική του -όποια κι αν είναι αυτή-ικανοποίηση. Αν το έργο του τελικά ικανοποιήσει και κάποιους άλλους τότε αισθάνεται λιγότερο μόνος, λιγότερο "ξένος", κατανοητός και αποδεκτός.
Ο δάσκαλος μου επέμενε πως η τέχνη δεν έχει όρια αρκεί να θέλεις να "πεις" κατι. Όλα επιτρέπονται εκτός από το μαύρο!
Αντιγράφω το απόσπασμά σου που μ εκφράζει: "έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι καμία μορφή τέχνης δεν είναι άσκοπη και ανώφελη κι ότι η τέχνη δεν μπορεί να λειτουργήσει ως μισθοφόρος που θα αγωνιστεί στο μέτωπο, ούτε επίσης να αποτελέσει μια εξεζητημένη ενασχόληση σαλονάτων αστών, απλά πιστεύω ότι αποτελεί την ανάγκη του ανθρώπου να αφηγηθεί όσα δεν είναι εύκολα και με λογικό τρόπο περιγράψιμα, χωρίς περαιτέρω σκοπιμότητες και μεθοδεύσεις, χωρίς να ξεκινά εξ αρχής με την πρόθεση να αποδείξει το ένα ή το άλλο."
Για να επιμένει αυτός ο άνθρωπος με τόσο κόπο να λέει τη δική του οπτική ιστορία, κάτι θέλει να πει. Το θέμα είναι κατά πόσο είμαστε διετεθειμένοι να τον ακούσουμε, κατά πόσο έχουμε την ικανότητα να το κάνουμε και φυσικά και κατά πόσο κι εκείνος είναι ικανός να μας πει αυτό που θέλει. Αν δείχνουμε υπομονή, βρίσκουμε πάντα αυτό που θέλουμε και δη στην Τέχνη. Υπομονή δείχνει και ο ζωγράφος με τα έργα του, υπομονή χρειάζεται και ο παραλήπτης του μηνύματός του. Υπομονή και καλη διάθεση και τότε η Τέχνη μας κλείνει το μάτι, ακόμη κι εκεί που δεν υπάρχει, αρχίζουμε να τη βλέπουμε και να τη δημιουργούμε εμείς, είναι Τέχνη κι αυτή να είσαι ωφέλιμος αποδέκτης της Τέχνης, της όποιας Τέχνης και να την κάνει μέρος της ζωής σου
Έκανα ένα πέρασμα από την έκθεση.Ογκώδη έργα...
Η τέχνη είναι σχετική ίσως όπως υποστηρίζουν και οι Ντανταϊστές.Αν ανατρέξουμε ειδικά στο τι γελοία πράγματα έχουν καθιερωθεί ως καλλιτεχνικά αριστουργήματα τότε...είναι να φεύγουμε.
Καλό χειμώνα, επί τη ευκαιρεία.
Σταυρούλα, η ζωή η ίδια είναι τέχνη, μόνο που δυστυχώς καθημερινά μετατρέπεται σε τεχνική.
Δημήτρη, με το να εκφράζεσαι ελεύθερα ακόμα και μέσω της τέχνης δε σημαίνει κατά ανάγκη ότι θα αποφύγεις τις γελοιότητες, αλλά ακόμα κι αυτή η έννοια της γελοιότητας είναι ενδεχομένως σχετική.
Όσο για τους Ντανταϊστές και τους Τζαράδες, μακριά από μένα αυτά, η λογική που εκφράζεται μέσω της χαώδους ανταρσίας και της αισθητικής πρόκλησης είναι μακριά από τη δικό μου κόσμο.
Καλό...χειμώνα κι από μένα
Δημοσίευση σχολίου